Leerlingen ODS Prinses Margriet ontdekken Reestdal

woensdag 30 september 2020

Over het fietspad zie je ze gaan. De kinderen van groep 5 en 6 van openbare daltonschool Prinses Margriet samen met hun beide juffen op de fiets richting het Reestdal. Ze gingen op onderzoek om het Reestdal te ontdekken. 

“De kinderen doken in de ontstaansgeschiedenis van Oud Avereest”, vertelt juf Daniëlle Vlierman. “Op diverse locaties in het natuurgebied werd informatie gegeven, waarbij de kinderen op onderzoek uitgingen, speurend naar aanwijzingen om de informatie te staven aan de realiteit. Klopt het wat er beweerd wordt en hoe kom je tot de antwoorden? Er ontstonden prachtige gedachtenspinnetjes en er werd met elkaar gediscussieerd tot ze een bevredigend antwoord hadden gevormd.”

Knieën door de blubber

Dat laatste gebeurde op verschillende manieren. “De één deed dat door letterlijk met z’n knieën door de blubber te gaan om het moeras en de veengronden van dichterbij te bekijken. Daarnaast werd de verrekijker driftig gebruikt om te zien wat er allemaal in de omgeving leeft. En een ander vertrok vanuit denkwijzen, sparde met anderen over ‘stel je eens voor dat hier ook een veenlijk onder de grond ligt, net als het meisje van Yde’.”

Eigen niveau

Ieder kind kon op zijn eigen niveau insteken en was betrokken en gemotiveerd. “Dit doen we toch al van jongs af aan”, beaamt Daniëlle. “Je observeert, doet na, gaat op je snufferd en denkt dit moet ik anders doen. Je groeit, ontwikkelt en evolueert. Je brein werkt het best door de zes breinprincipes (emotie, creatie, zintuigen, focus, herhalen en voortbouwen), zoals het BCL instituut deze aangeeft, toe te passen.”

Bewegen in de buitenlucht

De juf ziet ook nog een ander voordeel. “Je geeft de ruimte om te bewegen en in de buitenlucht te zijn. Kinderen raken betoverd en de ontdekte kennis blijft langer en beter hangen. Ze zijn met de wereld oriënterende vakken bezig en vinden het schitterend. In de toekomst zal ik het buiten meer benutten om vorm te geven aan het onderwijs wat ik uitdraag.”

 

 

Gaby Haandrikman
Bij Arcade gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.
© Onderwijsstichting Arcade